İhracatta KDV İadesine İlişkin Yeni Esaslar: 84 Seri Nolu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği
VERGİ SİRKÜLERİ
NO: 2001/65
Maliye Bakanlığı yayımlamış olduğu 84 Seri Nolu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği (R.G.: 23/11/2001; 24592) ile ihracatta katma değer vergisi iadesi işlemlerini yeni esaslara bağlamıştır. Tebliğ, KDVK’nun 11 inci maddesinin (a) bendi kapsamındaki mal veya hizmet iharcının yanısıra (b) bendi kapsamındaki yolcu beraberindeki eşya ihracı ve bavul ticareti kapsamında ihracat yapanlara satılanlar dahil olmak üzere ihraç kaydıyla teslimlerden kaynaklanan katma değer vergisi iadesi taleplerinin Maliye Bakanlığınca değerlendirilmesi ve sonuçlandırılmasına yönelik düzenlemeleri içermektedir. Tebliğ, ihracatta ve ihraç kaydıyla teslimlerde KDV iadesine ilişkin esasları üç ana başlık altında düzenlemektedir: sahte veya muhtaviyatı itibariyle yanıltıcı belgenin (SMİYB) söz konusu olmadığı iade talepleri Genel Esaslar başlığı altında, SMİYB kullanımının veya düzenlenmesinin söz konusu olduğu durumlara ilişkin iade talepleri Özel Esaslar başlığı altında, müteselsil sorumluluk uygulaması da aynı konu başlığı altında düzenlenmiştir.
Resmi Gazete’de yayımlandığı şekliyle 18 sayfa uzunluğundaki
Tebliğde Genel Esaslar başlığında yer alan açıklamalar genel hatlarıyla
aşağıda özetlenmiştir. Bu konuyla ilgili ayrıntılı bilgi ve Özel Esaslar ve
Müteselsil Sorumluluk başlığı altında yapılan düzenlemeler için Tebliğe
bakılması gerekmektedir.
İHRACATTA KDV İADESİNİN GENEL ESASLARI
SMİYB’nin söz konusu olmadığı KDV iadesi talepleri 3 ayrı
şekilde sonuçlandırılabilecektir: 1) İnceleme Raporu ve Teminat Aranmaksızın
İade, 2) Teminat Karşılığı İade, 3) Vergi İnceleme Raporu ile İade.
1. İnceleme Raporu ve Teminat Aranmaksızın İade
- Mahsup yoluyla iade talepleri,
- Maliye Bakanlığınca belirlenen sınırı aşmayan nakden iade
talepleri,
- Yeminli mali müşavir tasdik raporuna dayalı nakden iade
talepleri,
- Kamuya ait kuruluşların iade talepleri,
İnceleme raporu ve teminat aranılmaksızın yerine getirilir.
1.1.
Mahsup Yoluyla İadeKatma değer vergisi iade alacağının hak sahibi mükellefin kendisinin, ortaklarının veya mal ya da hizmet satın aldığı kişilerin vergi borçlarına, ithalat sırasında uygulanan vergilere, Sosyal Sigortalar Kurumu (SSK) prim borçlarına mahsubu talepleri miktarına bakılmaksızın inceleme raporu ve teminat aranılmadan yerine getirilir. İade alacağı öncelikle mükellefin ithalde alınanlar dışındaki vergi borçlarına mahsup edilir. Artan bir miktar olursa mükellefin isteğine bağlı olarak; kendisinin ortaklarının veya mal ya da hizmet satın aldığı mükelleflerin ithalde alınanlar dahil vergi borçlarına veya SSK prim borçlarına mahsup yapılır. İade alacağının anonim şirketlerde hamiline yazılı hisse senedi sahiplerinin vergi ve SSK prim borçlarına mahsup edilmesi mümkün değildir.
Mahsup talebinin geçerli olabilmesi için Tebliğin (I/1.1.3)
bölümünde belirtilen belgelerin tamamlanması gerekir.
Aralarında mal veya hizmet alışverişi olmasa bile, iade
alacağının;
- sermayelerinin %51 veya daha fazlası Devlete ait
kuruluşlarda bağlı müessese, iştirak veya ortaklıkların
- sermaye şirketleri, kooperatifler, kollektif
şirketler ve adi ortaklıklarda ise ortakların vergi borçlarına mahsubu
mümkündür.
61 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği uyarınca
Türkiye’de ikamet etmeyenlere döviz karşılığı özel fatura ile satış yapanlara
ihraç kaydıyla teslimde bulunanların iade talepleri münhasıran mahsup yoluyla
yerine getirilir. Bir başka ifade ile bu mükelleflere nakden iade yapılmaz.
1.1.1. Mahsup Talebi
Mahsup talebinin geçerlik kazanabilmesi için talebin bir dilekçe
ile yapılması şarttır. İade alacağının sonraki dönemlerde muaccel hale
gelecek vergi borçlarına mahsubunun da talep edilmesi mümkündür. Ancak
bu borçlar muaccel hale geldikçe mahsup talebinin, muaccel hale gelen her
borç için ayrı dilekçe verilmek suretiyle yenilenmesi gerekir.
KDV iadesi için mahsup talep dilekçesi dışında gerekli diğer
belgelerin ibraz edilmiş olması halinde aksine talepte bulunuluncaya kadar,
mükellefin kendi vergi borçları için mahsup talebinde bulunduğu kabul edilir.
1.1.2. Mahsup Talebinde Aranılan Belgeler
Mahsup talebi, katma değer vergisi yönünden bağlı olunan vergi
dairesine verilecek bir dilekçe ile yapılır.
Kollektif şirketler ve adi ortaklıklarda iade alacaklarının
ortakların vergi borçlarına mahsubu ile ilgili dilekçeye diğer ortakların
mahsup yapılmasına izin verdiğini gösteren noter tasdikli belgeler de
eklenir.
Sermaye şirketleri ve kooperatiflerde ise mahsup dilekçesi tüzelkişiliği temsile yetkili kişilerce kaşe tatbik edilmek suretiyle imzalanır ve mahsubu talep edilen verginin borçlusu durumundaki ortak veya ortakların, adı, soyadı, ünvanı, bağlı olduğu vergi dairesi, vergi kimlik numarası, vergi borcunun türü, dönemi ve tutarını ihtiva eden bir liste ile ortakların da bu mahsubu talep ettiklerini belirten yazıları dilekçeye eklenir.
İade alacağının SSK prim borçlarına mahsubuna ilişkin dilekçede;
katma değer vergisi iadesinin doğduğu dönem, mahsubu istenilen tutar, mahsubu
istenilen primin borçlusu durumundaki kişi ve kuruluşların adı, soyadı,
ünvanı, adresi, vergi dairesi, vergi kimlik numarası, prim borcunun ait
olduğu SSK şubesi ve prim borcu tutarları belirtilir.
Nakden veya mahsuben iade taleplerinde dilekçenin yanı sıra iade
hakkı doğuran işlem itibariyla aşağıdaki belgelerin de vergi dairesine ibrazı
şarttır.
a) Gümrük beyannameli mal ihracında
- Gümrük beyannamesi (aslı veya noter, gümrük idaresi ya da
yeminli mali müşavirce onaylı örneği).
Beyannamelerin aslı veya örneği yerine bunların listesinin
verilmesi de yeterlidir. Bu takdirde listede beyannamenin tarihi,
sayısı, ihraç edilen malın cinsi, miktarı ve tutarı gümrük kapısının ismi,
varış ülkesi, imalatçının adı-soyadı veya ünvanı, intaç ve çıkış tarihlerine
yer verilir.
- Satış faturalarının fotokopisi veya listesi
- İhracatın gerçekleştiği döneme ilişkin olarak indirilecek
katma değer vergisi listesi ile ihraç edilen malın bünyesine giren vergi
miktarına ilişkin hesaplamaları gösterir tablo
Dış ticaret sermaye şirketleri ve sektörel dış ticaret
şirketleri, ihracatına aracılık ettikleri mükelleflerin indirilecek katma
değer vergisi listesini de verirler.
b) Hizmet ihracında
- Yurt dışındaki müşteri adına düzenlenen faturanın aslı
veya fotokopisi,
- İhracatın gerçekleştiği döneme ilişkin olarak indirilecek
katma değer vergisi listesi ile ihraç edilen hizmet nedeniyle yüklenilen
vergi miktarına ilişkin hesaplamaları gösterir tablo,
- Münhasıran 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümlerine göre
faaliyette bulunan bankalar veya özel finans kurumlarınca düzenlenmiş döviz
alım belgesi aslı veya ilgili banka veya özel finans kurumu şubesine onaylamnmış
örneği ya da dövizin yurt dışından geldiğini gösteren bankadan alınmış belge.
c) Yolcu beraberi eşya ihracında,
- Yurt dışındaki müşteri adına düzenlenen faturanın aslı
veya fotokopisi,
- İhracatın gerçekleştiği döneme ilişkin olarak indirilecek
katma değer vergisi listesi ile ihraç edilen hizmet nedeniyle yüklenilen
vergi miktarına ilişkin hesaplamaları gösterir tablo,
- Münhasıran 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümlerine göre
faaliyette bulunan bankalar veya özel finans kurumlarınca düzenlenmiş döviz
alım belgesi aslı veya ilgili banka veya özel finans kurumu şubesince
onaylanmış örneği ya da dövizin yurt dışından geldiğini gösteren bankalardan
alınmış belge.
d) Yolcu beraberinde eşya ihracında
- Gümrükçe onaylı satış faturası veya fatura/çek aslı veya
fotokopisi,
- İhracatın gerçekleştiği döneme ilişkin olarak indirilecek
katma değer vergisi listesi ile ihraç edilen malın bünyesine giren vergi
miktarına ilişkin hesaplamaları gösterir tablo,
- İadenin yetki belgeli aracı firma tarafından yapılması
halinde bu firmaların gönderdiği icmallerin fotokopisi.
e) Bavul Ticaretinde
- Gümrükçe onaylı özel faturalırın aslı veya fotokopisi,
- İhracatın gerçekleştiği döneme ilişkin olarak indirilecek
katma değer vergisi listesi ile ihraç edilen malın bünyesine giren vergi
miktarına ilişkin hesaplamaları gösterir tablo,
- Münhasıran 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümlerine göre
faaliyette bulunan bankalar veya özel finans kurumlarınca düzenlenmiş döviz
alım belgesi aslı veya ilgili banka veya özel finans kurumu şubesince
onaylanmış örneği.
f) İhraç kaydıyla satışlarda
- Gümrük beyannamesi (aslı veya noter, gümrük idaresi ya da
yeminli mali müşavirce onaylı örneği),
- İhracatın gerçekleştiği döneme ilişkin olarak indirilecek
katma değer vergisi listesi,
- İhraç kaydıyla satışlara ilişkin fatura fotokopisi veya
liste,
- Bavul ticarit kapsamında ihracat yapanlara satış
yapılması halinde, ihracatçıdan temin edilen ve münhasıran 4389 sayılı
Bankalar Kanunu hükümlerine göre faaliyette bulunan bankalar veya özel finans
kurumlarınca düzenlenmiş döviz alım belgesi aslı veya ilgili banka veya özel
finans kurumu şubesince onaylanmış örneği.
g) Sınır ve kıyı ticaretinde
- Sınır ve/veya kıyı ticareti yetki belgesi (bir defa
verilmesi yeterlidir),
- Tahakkuk varakası (aslı veya noter, gümrük idaresi ya da
yeminli mali müşavirce onaylı örneği),
- İhracatın gerçekleştiği döneme ilişkin olarak indirilecek
katma değer vergisi listesi ile ihraç edilen malın bünyesine giren vergi
miktarına ilişkin hesaplamaları gösterir tablo,
- Satış faturalarının bir örneği veya listesi.
1.1.3. Belge İbraz Edenlerin Yapacakları İşlemler
Aranılan belgelerin fotokopilerinin verilmesi halinde, bu
fotokopilerin aslının aynı olduğuna dair bir şerh verilerek kaşe tatbiki ve
imzalanması suretiyle firma yetkililerince onaylanması gerekir.
İndirilecek katma değer vergisi listesinin satıcıların adı veya
unvanına göre alfabetik sırada veya alış tutarına göre, fatura veya benzeri
belgenin tarihi, numarası satıcının adı soyadı veya unvanı, bağlı olduğu vergi
dairesi ve vergi kimlik numarası, mal veya hizmetin cinsi, miktarı bedeli ve
hesaplanan katma değer vergisi tutarına (aynı satıcıdan birden fazla sayıda
alınan belgelerde, belge adedi itibarıyla toplamları yazılır) yer verilerek
(2) örnek olarak düzenlenmesi, her sayfanın altına “Listelerde yer alan
bilgilerin doğruluğunu taahhüt ve herhangi bir yanlışlık olduğunun tespiti
halinde uygulanacak müeyyideleri kabul ederim.”
Şerhi konularak işletme yetkilileri tarafından isim ve ünvan
kaşeleri kullanılmak ve düzenleme tarihi belirlemek suretiyle imzalanması
gerekir. Tutarı Vergi Usul Kanunun 232 nci maddesinde yer alan ve
ilgili yılda uygulanmakta olan haddin altında kalan mal veya hizmet alımları
bu listede tek kalemde gösterilebilir. Satış faturalarına ilişkin
listelerin de bu bilgileri (serbet bölgelerle yurt dışındaki müşterilere
düzenlenen faturalarda vergi dairesi ve vergi kimlik numarasına yer
verilmeyeceği tabiidir.) içerecek şekilde düzenlenmesi gerekir.
İhraç edilen malın bünyesine giren vergi miktarına ilişkin
hesaplamaları gösteren tabloda ise ihraç edilen mal veya hizmet nedeniyle
iadesi talep edilen tutarın hangi girdiler nedeniyle yüklenildiği (örneğin,
mamul mal alımları, hammadde alımları, yardımcı malzeme alımları, hizmet
alımları, genel gider, amortismana tabi iktisadi kıymet gibi) ve ne şekilde
hesaplandığı gibi unsurlara yer verilir.
Vergi dairesinin uygun görmesi halinde listelerin disket veya CD
olarak verilmesi de mümkündür.
1.1.4. Mahsup Sonrası Alacağın Nakden İadesi
İade hakkı sahipleri, iade alacaklarının yukarıda belirtilen
şekillerde mahsubundan sonra kalan kısmının kendilerine, ortaklarına veya mal
ya da hizmet satın aldıkları kişilere nakden iadesini talep ederlerse
Tebliğin (I/1.2), (I/1.3) ve (I/2) bölümündeki açıklamalara göre işlem
yapılır. Bu şekilde yapılacak iadede, mahsup yoluyla iade edilen kısım
(I/1.2) bölümündeki sınırın hesaplanmasında dikkate alınmaz. İade
alacağının tamamının üçüncü kişilere nakden ödenmesinin talep edilmesi
halinde de aynı hükümler uygulanır.
Mahsup sonrası alacağın, üçüncü kişilere nakden iadesinin talep
edilmesi halinde, alacağın temlikine ilişkin bu talebin yazılı şekilde
yapılması ve yazıda alacağın açık bir şekilde kime temlik edildiğinin
belirtilmesi gerekmektedir.
1.2. Maliye Bakanlığınca Belirlenen Sınırı Aşmayan Nakden
İadeler
4 milyar lirayı geçmeyen nakden iade talepleri inceleme raporu
ve teminat aranmaksızın yerine getirilir. Talep, Tebliğin (I/1.3) bölümünde
sayılan belgelerin (mahsup dilekçesi yerine nakden iade talebine ilişkin
dilekçe) ibraz edilmesinden ve gümrük beyannamesinin ve/veya onaylı fatura ya
da özel faturaların teyidi ile aşağıda belirtilen şartların gerçekleşmesinden
sonra yerine getirilir.
- İndirimli teminat uygulamasından yararlanan dış ticaret sermaye şirketlerinin bu kapsamdaki nakden iade talepleri gümrük beyannamelerinin teyidi beklenmeksizin ancak onaylı veya özel faturaların teyidinden sonra yerine getirilir
- İndirimli teminat uygulamasından yararlanan sektörel dış
ticaret şirketlerinin bu kapsamdaki nakden iade talepleri, bir önceki döneme
ilişkin iade talebine ait gümrük beyannamelerinin teyidinin alınması halinde
cari döneme ait teyit beklenmeden ancak onaylı veya özel faturaların
teyidinden sonra yerine getirilir.
İndirimli teminat uygulamasından yararlanan diğer mükellefler
ile normal teminat uygulaması kapsamına giren mükelleflerin bu kapsamdaki
nakden iade talepleri, teyit gerçekleşmeden yerine getirilmez. Ancak,
mükelleflerin teyit işlemini beklemeden iade almak istemeleri halinde,
indirimli teminat uygulamasından yararlananların iadesi gereken tutarın
%100’ü diğerlerinin %200’ü tutarında teminat vermeleri şartıyla nakden iade
talepleri yerine getirilir.
Teyitlerin
olumlu gelmesi halinde tebliğin (I/2.1.2.1. ve I/2.1.2.2.) bölümlerinde
belirtilen miktarı aşan teminatlar iade edilir.- Mükellefçe süresinde başvuru yapılıp gerekli belgeler ibraz edildiği halde gümrük beyannamelerinin veya gümrükçe onaylı fatura ya da özel faturaların teyidi alınamadığı için yerine getirilemeyen iade talepleri, tarh zamanaşımı süresinin geçmesi halinde, teyit beklenmeksizin yerine getirilir. Bu husus ihraç kaydıyla teslimlerde tecil edilen verginin terkini ve iade işlemlerinde de geçerlidir.
Gümrük beyannameleri veya bunlara ilişkin listelerin teyidi
gerçekleşen kısmına isabet eden tutarların kısmen iadesi de mümkündür.
1.3. Yeminli Mali Müşavir Tasdik Raporuna Dayalı Nakden
İadeler
Vergilendirme dönemleri itibarıyla inceleme raporu ve teminat
aranmaksızın iade için belirlenen limit ile Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel
Tebliğleriyle belirlenen tutarlar arasındaki iade talepleri YMM
raporuna göre yerine getirilir. Tam tasdik sözleşmesinin mevcudiyeti halinde
ise bavul ticareti ve yolcu beraberi eşya ihracatından doğan iadelerde sözü
edilen Genel Tebliğlerle belirlenen limitlere göre, diğerlerinde miktara
bakılmaksızın inceleme raporu ve teminat aranmadan iade yapılır. Yeminli Mali
Müşavirlerin düzenledikleri raporlarda gümrük beyannamelerinin veya gümrükçe
onaylı fatura ya da özel faturaların teyidinin alınmamış olması halinde teyit
işlemleri vergi dairesince yapılır.
YMM tasdik raporu ile iade talebinde bulunan mükelleflere, rapor
ibraz edilmedikçe iade yapılmaz. Mükelleflerin rapor düzenleninceye kadar,
izleyen bölümlerde açıklandığı şekilde teminat göstermeleri halinde ise iade
talebi incelemeye sevk edilmeksizin yerine getirilir. Rapor ibraz edildiğinde
teminatlar iade edilir. Bu kapsamda teminat veren ve dış ticaret sermaye
şirketleri hariç indirimli teminat uygulamasından yararlanan mükelleflerden
iadenin yapıldığı tarihten itibaren 6 ay içinde bu iade ile ilgili YMM tasdik
raporu ibraz etmeyenlerden teminatlarını Tebliğin (I/1.2) bölümünde
belirlenen sınırı aşan kısmın %100’üne tamamlamaları istenir. 15 gün içinde
teminatlarını tamamlamayanlar, bu dönemlere ilişkin YMM tasdik raporu ibraz
edilinceye kadar, müteakip dönemlerdeki iade taleplerinde indirimli teminat
uygulamasından yararlandırılmazlar. Ancak bu süre içinde rapor ibraz
edemeyecek olanların mazeretleriyle birlikte başvurmaları halinde, gerekli
değerlendirme yapılarak mazeretleri haklı nedenlere dayananlara, Vergi Usul
Kanunun 17 nci maddesi uyarınca vergi dairesince en fazla 6 ay ek süre
verilebilir.
Mükelleflerin iade tutarını kısmen mahsup, kısmen YMM tasdik
raporu ile nakden almak istemeleri halinde, iade için istenen belgelerin
ibraz edilmiş olması kaydıyla öncelikle muaccel hale gelen vergi borçlarının
tamamı mahsup edilir. Kalan kısım YMM tasdik raporu ile nakden iade
edilebilir. Bu uygulamada nakden iade edilecek tutara ilişkin olarak tam
tasdik sözleşmesi ile ilgili sınır dikkate alınır.
Bir vergilendirme döneminde iade hakkı doğuran işlemlerin
arasında, bavul ticareti, yolcu beraberi eşya ve gümrük beyannameli ihracatın
birlikte bulunması halinde her bir işlem için geçerli limitler ayrı ayrı
dikkate alınarak iade yapılır.
1.4.
Kamuya Ait Kuruluşlara İadeSermayelerin %51 veya daha fazlası genel ve katma bütçeli dairelere, il özel idarelerine, köylere, belediyelere ve bunların teşkil ettikleri, döner sermayeli kuruluşlara, kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları ile Devlet eliyle kurulan üniversitelere, kanunla kurulan emekli ve yardım sandıklarına ait mükelleflerin nakden veya mahsuben iade talepleri, Tebliğin (I/1.1.3.) bölümünde yer alan belgelerin (nakden iade talep edilmesi halinde buna ilişkin dilekçe) ibrazı üzerine miktara bakılmaksızın inceleme raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.
Bu mükelleflerin, sermayelerinin %51 veya daha fazlasınınn
yukarıda belirtilen kurum veya kuruluşlara ait olduğunu, ortakları olan kamu
kuruluşlarından alacakları bir yazı ile bir defaya mahsus olmak üzere tevsik
etmeleri, sermaye ve ortaklık yapılarında herhangi bir değişiklik olması
halinde de, değişikliğin meydana geldiği tarihten itibaren en geç 15 gün
içinde durumlarını bağlı oldukları vergi dairesine bildirmeleri gerekir.
2. Teminat Karşılığı İade
Yukarıda sayılanlar dışında kalan mükelleflerin, Tebliğin
(I/1.2.) bölümünde belirlenen sınırı aşan ve YMM tasdik raporu ibraz
edilmeyen nakden iade taleplerinde aşağıda belirtildiği şekilde teminat
gösterilmesi halinde iade yapılır. Teminat, vergi inceleme raporu veya YMM
tasdik raporuna dayanılarak çözülür.
Bu kapsamdaki nakden iade talepleri, Tebliğin (I/1.1.3)
bölümünde sayılan (mahsup dilekçesi yerine nakit iade talebine ilişkin
dilekçe) belgelerin ibrazı, gümrük beyannameleri ve usulüne uygun olarak
gösterilmiş teminat mektupları ile varsa onaylı fatura ya da özel faturaların
Tebliğin (I/1.2.) bölümündeki açıklamalar çerçevesinde teyidinin
alınmasından sonra karşılanır.
2.1. Teminat Miktarları
Teminat uygulaması bakımından mükellefler, normal teminat
kapsamındakiler, indirimli teminat kapsamındakiler ve yükseltilmiş teminat
kapsamındakiler olmak üzere 3 gruba ayrılmıştır.
2.1.1. Normal Teminat Uygulaması
Bu kapsamdakiler talep ettikleri iade miktarının Tebliğin
(I/1.2.) bölümünde belirlenen sınırı (4 milyar lira) aşan kısmının tamamı
için teminat verirler. İndirimli ve yükseltilmiş teminat uygulaması kapsamı
dışında kalan bütün mükellefler normal teminat uygulamasına tabidir.
2.1.2. İndirimli Teminat Uygulaması
a) Teminat Oranı % 4 Olarak Uygulanacak Mükellefler
- Haklarında SMİYB düzenlediği veya kullandığı konusunda
rapor bulunmayan,
- Son 5 yıl içinde adlarına tahakkuk eden gelir, kurumlar
ve katma değer vergilerini ödeyen (Vergilerin tecil edilmesi bu şartın ihlali
sayılmaz. Faaliyetleri 5 yıldan az olan mükelleflerde, faaliyette bulunulan
süre içinde tahakkuk etmiş söz konusu vergi borçlarının ödenmiş olması
halinde bu şart yerine getirilmiş sayılır.)
- İade hakkı doğuran işlemlerin bulunduğu birbirini izleyen
son 5 vergilendirme döneminde hakkında olumlu rapor yazılmış bulunan,
Dış ticaret sermaye şirketleri ve sektörel dış ticaret
şirketleri nakit olarak talep ettikleri iade miktarının tebliğin (1/1.2).
bölümünde belirlenen sınırı aşan kısmının %4’ü kadar teminat verirler.
Tebliğin (II/1.4.) bölümünde belirtilen özellikleri taşıyan
raporlar “olumlu rapor” olarak kabul edilir. Yeminli mali müşavirlerle
süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunan mükellefler hakkında iade
hakkı doğuran işlemlerin bulunduğu birbirini izleyen son 5 döneme ait olumlu
YMM tasdik raporu bulunması halinde bu şart gerçekleşmiş sayılır.
Birbirini izleyen 5 vergilendirme döneminden kasıt, iade hakkı doğuran
işlemlerin yapıldığı birbirini izleyen dönemlerdir. Bu dönemler
arasında herhangi bir dönemde inceleme raporu veya YMM tasdik raporu
düzenlenmesini gerektiren bir iade hakkı doğuran işlem bulunmadığı takdirde,
bu dönemler, birbirini izleyen 5 dönemin hesaplanmasında dikkate alınmaz.
Birbirini izleyen son 5 döneme ait olumlu raporlardan bir
kısmının vergi inceleme elemanları, bir kısmının ise YMM tarafından
düzenlenmiş olması halinde de bu şart gerçekleşmiş sayılır. Ancak 5 olumlu
rapor şartını kısmen veya tamamen yeminli mali müşavirlerce düzenlenen
raporlarla yerine getiren mükelleflerin indirimli teminattan
yararlanabilmeleri için, iade talebinde bulundukları dönem için de tam tasdik
sözleşmesi yapmış olmaları gerekmektedir. Tam tasdik sözleşmesi kapsamında
bulunmayan bir döneme ilişkin iade talebi ise normal teminat karşılığı,
teminat verilmesine YMM tasdik raporu veya inceleme raporuna istinaden yerine
getirilir.
Son olumlu rapor vergi dairesine intikal ettikten sonra (diğer
şartlar da gerçekleşmişse) raporun ilgili olduğu vergilendirme döneminden
sonraki iade talepleri için indirimli teminat uygulamasına başlanır. Raporun
ait olduğu vergilendirme döneminden sonraki dönemler için verilen
teminatların bu bölüme göre verilmesi gereken kısmını aşan miktarı iade
edilir.
Otomotiv sektöründe faaliyet gösteen dış ticaret sermaye
şirketlerinden bu bölümde sayılan diğer şartları taşıyan imalatçıların, 1318
sayılı Finansman Kanununda yer alan tarifelerdeki taşıtların ihracatından
kaynaklanan iade taleplerinde 5 olumlu rapor şartı aranmaz.
b) Teminat Oranı % 8 Olarak Uygulanacak Mükellefler
Aşağıdaki şartları taşıyan mükellefler, nakit olarak talep ettikleri iade miktarının Tebliğin (I/1.2) bölümünde belirlenen sınırı aşan kısmının % 8’i kadar teminat verirler.
i. İmalatçılar ve İmalatçı-İhracatçılar: Tebliğin
(I/2.1.2.2.1.) bölümünde belirtilen şartları taşıyan mükelleflerden;
- Sanayi siciline kayıtlı olan,
- Ödenmiş sermayelerinin veya son bilançolarında kayıtlı
amortismana tabi iktisadi kıymetlerinin (gayrimenkuller hariç) amortisman
düşülmeden önceki toplam tutarı 80 milyar lirayı aşan (Söz konusu amortismana
tabi iktisadi kıymetlerin ve bunların üzerinden ayrılan Vergi Usul Kanununun
189 uncu maddesinde belirtildiği şekilde “özel bir amortisman” defteri”
veya”envanter defteri”nde açıkça gösterilmiş olması zorunludur.).
- İşletmenin sahip olduğu amortismana tabi iktisadi kıymetler ve bu kıymetlerin kıyıtlı olduğu defterlerin noter onayları ve numaraları ile kaç yıldır amortismana tabi tutuldukları kapasite raporlarında açıkça belirtilen,
- İmalat işinde 20 veya daha fazla işçi çalıştıran (İşçi
sayısının tespitinde bizzat imalat işinde çalışan işçiler dikkate alınır.
Bunlar dışında kalan yönetici, personeli ve muhasecesi gibi personel dikkate
alınmaz. Mevsimlik dalgalarımmaların olduğu durumda hesap dönemi ortalaması
esas alınır.).
İmalatçı-İhracatçılar ile ihracatçılara ihraç kaydıyla teslimde
bulunan imalatçılar nakit olarak talep ettikleri iade miktarının Tebliğin
(I/1.2) bölümünde belirlenen sınırı aşan kısmının %8’i kadar teminat
verirler.
ii Özel Finans Kurumları: Tebliğin (I/2..1.2.2.1.) bölümündeki
şartları tayışan özel finans kurumları nakit olarak talep ettikleri iade
miktarının Tebliğin (I/1.2) bölümünde belirlenen sınırı aşan kısmının %8’i
kadar teminat verirler.
ii. Diğer İhracatçılar: Bu Tebliğin (I/2.1.2.2.1) bölümündeki
şartları taşıyan mükelleflerden;
- Son üç takvim yılı itibarıyla ihracatları her bir
yıl için beş milyon ABD Dolarını veya
- Son beş takvim yılı itibarıyla ihracatları her bir
yıl için bir milyon ABD Dolarını,
Geçen ihracatçılar, burada öngörülen ihracat tutarını
gerçekleştirdikleri son yılı izleyen takvim yılı başından itibaren nakit
olarak talep ettikleri iade miktarının bu Tebliğin (I/1.2) bölümünde
belirlenen sınırı aşan kısmının % 8’i kadar teminat verirler.
2.1.3. Yükseltilmiş Teminat Uygulaması
SMİYB düzenleme veya kullanma fiili ile doğrudan veya dolaylı
olarak ilgisi bulunan mükelleflere yükseltilmiş teminat oranı uygulanır. Bu
uygulama ile ilgili açıklamalar Tebliğin “II. Özel Esaslar” başlıklı
bölümünde yer almaktadır.
3. Vergi İnceleme Raporu ile İade
Mükelleflerin,
- İadelerini Vergi İnceleme Raporu sonucunda almak
istemeleri,
- İadesini talep ettikleri katma değer vergisinin bu
Tebliğin (I/1.2.) bölümünde belirtilen miktarı aştığı hallerde; (teminat
göstermek veya Yeminli Mali Müşavirlik Katma Değer Vergisi İadesi Tasdik
Raporu ibraz etmeleri gerekmesine rağmen) teminat göstermemeleri veya
iadelerini YMM tasdik raporu ile alacaklarını beyan etmemeleri,
- Tebliğin (II.) bölümüne göre münhasıran vergi
inceleme raporu ile iadesi öngörülen durumların bulunması,
Hallerinde, iade talepleri vergi inceleme elemanları tarafından
düzenlenen inceleme raporları sonucuna göre yerine getirilir.
Mükellefler
vergi incelemesi yoluyla iade taleplerini bir dilekçe ile yaparlar. İnceleme
başlamadan önce talepten vazgeçilerek teminat karşılığı veya YMM tasdik
raporu ibrazı ile iade talep edilmesi de mümkündür. İnceleme başladıktan
sonra talepte bulunulması halinde ise, bu talep inceleme elemanının genel
esaslara göre iade yapılmasına engel bir görüşünün bulunmaması halinde yerine
getirilir.
Yürürlük
Tebliğ hükümleri, henüz sonuçlanmamış veya incelemesi (YMM
raporu dahil) devam eden iade taleplerine de uygulanmak üzere 1/12/2001
tarihinde yürürlüğe girecektir. Ancak Tebliğin (I/2.1.2.2.2./i.)
bölümünde yer alan “80 milyar lira”, 1/3/2002 tarihine kadar yapılacak iade
taleplerinde “40 milyar lira” olarak uygulanacaktır.
Tebliğin yayımından önce talep edilen iadelere ilişkin
olarak 84 nolu Tebliğ ile yürürlükten kaldırılan tebliğlerde sayılan
belgelerin ibraz edilmiş olması yeterlidir.
Saygılarımızla,
DRT Denetim Revizyon Tasdik
Yeminli Mali Müşavirlik A.Ş.
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Gümrük Haberleri, Gümrük Mevzuatı, Ekonomi, Gümrük Birliği, Serbest Dolaşım, İthalat, İhracat, Tarife, Transit Ticaret, Antrepo, Fiktif, Dahilde - Hariçte İşleme, Kargo, Lojistik, Haber Portalı, Gümrük Ajans
26 Aralık 2016 Pazartesi
İhracatta KDV İadesine İlişkin Yeni Esaslar: 84 Seri Nolu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği & YURT GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ LTD. ŞTİ.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder