MÜRACAAT
USULLERİ
MADDE 5- (1)
Teşvik belgesi düzenlenebilmesi için;
a) Yatırımı
gerçekleştirecek şirketi temsil ve ilzama yetkili kişilere ait imza sirküleri,
b) Şirketin
nihaî durumunu gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi veya Türkiye Esnaf
ve
Sanatkarlar Sicil Gazetesi,
c) Bu
Karara istinaden çıkarılacak tebliğde yer alan örneğe uygun Yatırım Bilgi Formu
ile eki
bilgi ve belgeler,
ç)
Muhasebe birimi hesabına yatırılan ve ikinci fıkrada belirtilen meblağa ait
makbuzun
aslı,
d) 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye
genelinde
prim ve idarî para cezası bulunmadığına veya tecil ve taksitlendirildiğine ya
da
yapılandırıldığına
ve yapılandırmanın bozulmadığına dair Sosyal Güvenlik Kurumunun ilgili
birimlerinden
alınacak yazının aslı,
e) 2872
sayılı Çevre Kanununa istinaden yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliğinin
eki listelerde yer alan yatırım konuları için ÇED olumlu kararı veya ÇED
gerekli değildir
kararı,
ile
birlikte Müsteşarlığa müracaat edilir. Ancak, yabancı sermayeli yatırımlar,
büyük
ölçekli
yatırımlar, bölgesel uygulamalar kapsamındaki yatırımlar ile araştırma ve
geliştirme
ile çevre
yatırımları hariç olmak üzere sabit yatırım tutarı sekizmilyon Türk Lirasını
aşmayan
ve tebliğle
belirlenecek imalat sanayi yatırımları için firmanın tercihine bağlı olarak yatırımın
yapılacağı
yerdeki Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı sanayi odalarına da müracaat
edilebilir.
(2) Teşvik
belgesine ilişkin müracaat Müsteşarlığa yapılacak ise bütçeye irat
kaydedilmek
üzere muhasebe birimi hesabına dörtyüz Türk Lirası, sanayi odalarına yapılacak
3 ise
muhasebe birimi hesabına üçyüz Türk Lirası ile birlikte ilgili sanayi odası
hesabına da yüz Türk Lirası yatırılır. Bu meblağlar hiçbir surette iade
edilmez.
(3) İlgili
sanayi odalarınca tebliğle belirlenen tamamlama ekspertiz ücretleri dışında,
teşvik
belgesi ile ilgili olarak yapılacak tüm işlemler için hiçbir ücret talep edilemez.
(4) Sanayi
odalarına yapılacak müracaatların değerlendirme sonuçları, bu Karara
istinaden
çıkarılacak tebliğle belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde ilgili odaca
Müsteşarlığa
iletilir. Müsteşarlığın yapacağı nihaî değerlendirme sonucunda uygun görülen
yatırımlar
teşvik belgesine bağlanır.
(5)
Müsteşarlık, gerekli görülen hâllerde ilave bilgi ve yatırımın konusuna bağlı
olarak
ilgili
kamu kurum ve kuruluşlarından alınmış görüş, izin, ruhsat ve benzeri belgeleri
istemeye
yetkilidir.
Gümrük
vergisi muafiyeti
MADDE 6- (1)
Teşvik belgesi kapsamındaki yatırım malları ile otomobil ve hafif
ticarî
araç yatırımlarında yatırım dönemi içinde kalmak kaydıyla, CKD aksam ve
parçalarının
ithali,
gemi ve elli metrenin üzerindeki yat inşa yatırımları ile ilgili tekne kabuğu
ithali,
yürürlükteki
İthalat Rejimi Kararı gereğince ödenmesi gereken gümrük vergisinden muaftır.
(2) Makine
ve teçhizat bedelinin yüzde beşini geçmemek kaydıyla yedek parçaların,
otobüs,
çekici (Euro normlarına uygun yeşil motoru haiz olanlar hariç), treyler
(frigorifik
olanlar
hariç), mobilya, motorbot, kamyon (off-road truck tipi karayoluna çıkması
mümkün
olmayan
kaya tipi damperli kamyonlar hariç), transmikser, beton santrali, forklift ve
beton
pompası
ithal edilmesi hâlinde yürürlükteki İthalat Rejimi Kararında öngörülen
oranlarda
gümrük
vergisi tahsil edilir.
(3) Bu Karar
uyarınca düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında birinci fıkrada
belirtilenler
hariç ham madde, ara malı ve işletme malzemesi ithal edilemez. Ayrıca, binek
aracı,
inşaat malzemeleri, porselenden ve seramikten mamul sofra ve mutfak eşyası
teşvik
belgesi
kapsamına alınmaz.
(4) Teşvik
belgesi kapsamında, bölgesel ve sektörel kısıtlamalar gözönüne alınarak;
a) İthalat
Rejimi Kararı uyarınca yayımlanan Eski, Kullanılmış veya Yenileştirilmiş
Olarak İthal
Edilebilecek Maddelere İlişkin Tebliğ hükümleri uyarınca ithali mümkün olan
makine ve
teçhizatın (karayolu nakil vasıtaları hariç),
b) İthalat
Rejimi Kararının 7 nci maddesi uyarınca ithaline izin verilen makine ve
teçhizatın, teşvik
belgesi kapsamına alınması,
c) Kullanılmış
komple tesisin Müsteşarlıkça proje bazında yapılacak değerlendirme
sonucunda
uygun görülmesi hâlinde ithali,
uygun
görülebilir.
(5)
Tekstil, hazır giyim ve konfeksiyon yatırımlarına yönelik teşvik belgeleri
kapsamında
kullanılmış makine ve teçhizat ithal edilemez.
(6)
Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla gerçekleştirilecek yatırımlar için
finansal
kiralama
şirketi adına ayrı bir teşvik belgesi düzenlenmeksizin yatırımcının teşvik
belgesi
dikkate alınarak
ithalat işlemleri yapılır. İthalat işlemleri ile ilgili olarak yatırımcı ile
finansal
kiralama
şirketleri müteselsilen sorumludur.
(7) Teşvik
belgesi almak üzere müracaat edilmiş, ancak teşvik belgesine bağlanmamış
yatırımlara
ilişkin
Teşvik
belgesi düzenlenmesi için müracaatta aranacak belgeler
MADDE 7- (1)
Teşvik belgesi düzenlenebilmesi için yapılacak müracaatlarda aranılacak
belgeler şunlardır:
Yatırımcıyı
temsil ve ilzama yetkili kişilerce imzalı müracaat dilekçesi,
Yatırımcıyı
temsil ve ilzama yetkili kişilere ait noter tasdikli imza sirküleri,
Ek-1’deki
örneğe uygun olarak hazırlanmış her sayfası yatırımcıyı temsil ve ilzama
yetkili kişilerce imzalı ve kaşeli bir nüsha Yatırım Bilgi Formu,
ç)
Müsteşarlığa yapılacak müracaatlarda; dörtyüz Türk Lirası tutarındaki meblağın
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki muhasebe birimi hesabına
yatırıldığına dair makbuzun ikinci nüshası, sanayi odalarına yapılacak
müracaatlarda; yukarıda belirtilen meblağın yüz Türk Lirası tutarındaki
kısmının ilgili sanayi odasının hesabına yatırıldığını gösterir makbuz nüshası
ile bakiye kısmının Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki muhasebe
birimi hesabına yatırıldığına dair makbuzun ikinci nüshası,
d) Firmanın
sermaye yapısı, sermaye miktarı ve faaliyet konuları açısından nihai durumunu
gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi veya Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar
Sicil Gazetesi aslı veya noterden veya sicil merciinden tasdikli örneği,
e) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye genelinde Sosyal Güvenlik
Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para cezası borçlarının bulunmadığına veya
tecil ve taksitlendirildiğine ya da yapılandırıldığına ve yapılandırmanın
bozulmadığına dair Sosyal Güvenlik Kurumunun ilgili birimlerinden alınacak
yazının aslı,
f) 2872 sayılı Çevre Kanununa
istinaden, sadece ÇED Yönetmeliği eki listelerde yer alan “Çevresel Etki
Değerlendirmesi Olumlu Kararı veya Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir
Kararı” şartı aranması gereken yatırım konuları için Çevre ve Orman
Bakanlığı’ndan alınan Karar ve/veya Karara ilişkin yazı.
Teşvik belgesi müracaatının
değerlendirilmesi
MADDE 8- (1)
Teşvik belgesi düzenlenmesi talep edilen yatırım projelerinin, makro ekonomik
politikalar, arz-talep dengesi, sektörel, mali ve teknik yönden yapılacak
değerlendirme ve gerektiğinde ilgili kurum, kurul ve kuruluşlardan alınacak
görüşler sonucunda uygun bulunması halinde, yatırıma ait teşvik belgesi, döviz
ve kredi kullanım formu ile ithal ve yerli makine ve teçhizat listeleri
Müsteşarlıkça onaylanır.
(2) Sanayi
odalarına yapılan müracaatlarla ilgili olarak sanayi odaları, yapılan
değerlendirme sonucunda uygun görülen yatırım projeleri için,
a) Yapılan
müracaata istinaden düzenlenen ve sanayi odası yetkililerinin paraf ve
imzalarını haiz yatırım projesi değerlendirme formunu,
b) Sanayi
odasınca onaylı üçer nüsha ithal ve yerli makine ve teçhizat listelerini,
c) Sanayi
odası yetkililerinin parafını haiz üç nüsha teşvik belgesini,
ç) Yatırımcı adı/unvanı kayıtlı döviz ve kredi
kullanım formunu,
Teşvik ve
Uygulama Genel Müdürlüğüne gönderirler. Müsteşarlıkça da uygun görülen
yatırımlara ilişkin teşvik belgeleri onaylanarak iki nüshası ilgili sanayi
odasına gönderilir. Sanayi odasınca teşvik belgesinin aslı yatırımcıya verilir,
diğer nüshası muhafaza edilir.
(3) Sanayi
odasınca yapılan değerlendirme sonucunda uygun görülmeyen yatırım projeleri ile
ilgili ihtilaflı durumlarda Müsteşarlığın görüşü doğrultusunda işlem yapılır.
(4) Yatırım bilgi formunda yer alan, teşvik belgesini düzenlemeye mesnet teşkil edecek bilgilerin eksik ve/veya çelişkili olması halinde, yatırımcının müracaatı değerlendirmeye alınmaz.
(4) Yatırım bilgi formunda yer alan, teşvik belgesini düzenlemeye mesnet teşkil edecek bilgilerin eksik ve/veya çelişkili olması halinde, yatırımcının müracaatı değerlendirmeye alınmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder