T.C.
BAŞBAKANLIK
Gümrük Müsteşarlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.1.GÜM.0.06.00.11.358-3774 28/02/2006
Konu : Kıymet araştırması
GENELGE
(2006/6)
İlgi: a) 2000/13 sayılı Genelge,
b)
2002/6 sayılı Genelge.
Bilindiği üzere, ithal eşyasının
gümrük kıymeti, Gümrük Kanunun 23-31 ve Gümrük Yönetmeliği’nin 35 ilâ 49 uncu
maddelerine göre belirlenmektedir. Eşya kıymetinin tespitine ilişkin yöntemler
Gümrük Yönetmeliği’nin 37 ilâ 42 nci maddelerinde bu yöntemlerin hangi esaslar
çerçevesinde uygulanacağı ise Gümrük Yönetmeliği’nin 36 ncı maddesinde belirtilmiştir.
Buna göre, beyan edilen kıymetin
gümrük kıymeti olarak kabul edilip edilmeyeceği, satışa ilişkin diğer hususlar
da göz önünde bulundurulmak suretiyle öncelikle, birinci yöntem olan satış
bedeli yöntemine göre belirlenecektir. Bu yöntemden izleyen yönteme
geçilebilmesi için beyan edilen kıymetin bu yönteme göre kabul edilemez olması
gerekir. Başka bir ifadeyle, beyan edilen kıymetin kontrolü neticesinde satış
bedeli yönteminin uygulanmasının mümkün olmadığı dolayısıyla, bu yöntemin terk
edilmesi gerektiği dayanakları ile açıklanmalıdır. Böylece satış bedeli
yönteminin terk edilmesi halinde, bunu izleyen aynı eşyanın satış bedeli
yöntemine geçilmelidir.
Aynı veya benzer eşya kıymetlerinin beyan edilen kıymete göre yüksek
olduğunun belirlenmesi halinde satış bedeli yöntemi terk edilebilir mi? Bu
durumda ne yapılacaktır?
Satış bedeli yöntemine göre
gümrük kıymeti belirlenirken, beyan edilen kıymetin aynı veya benzer eşyaya ait
mevcut kıymetlerin altında olması halinde bu durum beyan edilen kıymetin reddi
için tek başına bir gerekçe oluşturmaz. Yani, beyan edilen kıymetten yüksek
kıymetin olması satış bedeli yönteminin terk edilmesi için tek başına yeterli
bulunmamaktadır.
O halde gümrük kıymeti nasıl belirlenecektir?
Bunun için, öncelikle satış bedeli
yönteminin kullanılıp kullanılamayacağı kesin olarak belirlenmelidir. Bunu
belirlemek için ise, hangi hallerde bu yöntemin terk edilmesi gerektiği
bilinmelidir.
Hangi hallerde satış bedeli yöntemi terk edilmelidir?
Beyan edilen eşyanın kıymetinin
aynı veya benzer eşyanın kıymetine göre düşük olmasının sebepleri
araştırılırken öncelikle bu farklılığın, satış bedeli yöntemine ilişkin Gümrük
Kanunu’nun 24/1 inci maddesinin (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen
hususlardan kaynaklanıp kaynaklanmadığına bakılmalıdır. Satış ve fiyatla ilgili
bu bentlerde sayılan hususlardan birinin bulunması ya da bulunmaması hallerinde
ise, bu yöntemin terk edilip terk edilemeyeceği aşağıda açıklanmıştır.
1. Durum: Bu bentlerde belirtilen hususlardan birinin varlığı nedeniyle
kıymet farklılığı söz konusu ise;
a) Satış fiyatının hangi ölçüde etkilendiği objektif olarak
belirlenebiliyorsa, gerekli düzeltme yapılarak gümrük kıymeti satış bedeli
yöntemine göre belirlenebilir.
b) Satış fiyatının hangi ölçüde etkilendiği saptanamıyorsa, o halde
gümrük kıymeti satış bedeli yöntemine göre belirlenemez. Bu durumda izleyen
yönteme, yani aynı eşyanın satış bedeli yöntemine, buna göre de
belirlenemiyorsa sırasıyla izleyen diğer yöntemlere geçilmelidir.
2. Durum: Bu bentlerde belirtilen hususlardan biri mevcut değil
ise;
Yapılan kontrol neticesinde bu
bentlerde sayılan hususlardan biri mevcut değilse, gümrük kıymetinin nasıl
belirleneceğine karar verilmeden önce tespit edilen kıymet farklılığının
gerçekten doğru tespit edilip edilmediği çok iyi belirlenmelidir. Bu nedenle,
aynı veya benzer olduğu düşünülen eşya ile beyan edilen eşya aşağıda
belirtildiği gibi karşılaştırılmalıdır.
Aynı veya benzer olduğu düşünülen eşya, beyan edilen eşyanın aynı veya
benzeri midir?
Herhangi bir eşyanın, bir başka
eşyayla aynı veya benzer olduğundan söz edebilmek için öncelikle, kıymetinin
evvelce gümrük kıymeti olarak kabul edilmiş olması şartıyla;
a) Gümrük Yönetmeliği’nin 35/(a) ve (b) bentlerinde tanımlandığı
gibi, birbirlerinin aynı veya benzeri olmalı,
b) Ticari düzey ve/veya satın aldıkları miktarlar aynı veya
birbirlerine yakın olmalı,
c) Menşeleri aynı olmalı,
d) Satış tarihleri aynı veya yakın bir tarihi kapsamalıdır.
Beyan edilen eşya ile aynı veya
benzer olduğu düşünülen eşya arasında, sayılan bu dört unsurdan sadece birinin
dahi uyuşmaması halinde, aynı veya benzer eşyanın kıymeti, beyan edilen eşya
için gümrük kıymeti olarak esas alınamaz.
Sayılan dört unsurun aynı olması
halinde ise, aynı veya benzer eşya kıymetleri ile beyan edilen eşyanın kıymeti
arasındaki farklılığın, satışa ilişkin koşullardan kaynaklanıp kaynaklanmadığı
araştırılmalıdır:
a) Satış ile ilgili satış sözleşmesinde yer alan ve fiyatın
sonradan gözden geçirilmesini öngören hükümler mi bulunmaktadır?
b) Tek bir satış muamelesine konu olup, bölümler halinde mi ithal
edilmektedir?
c) Tek fiyat üzerinden yapılan paket satış konusu mudur?
d) Eşyanın ithali, bağlı satış konusu mudur?
e) Satıcı tarafından miktar ya da peşin ödeme iskontosu yapılmış
mıdır?
Yukarıda belirtilenlerin dışında,
satış ve fiyatla ilgili başka koşullarla da karşılaşılması muhtemeldir. Bu tür
koşulların, eşya kıymetlerini artırıcı ya da azaltıcı yönde etkileyebileceği
tabiidir. Bu nedenle, beyan edilen eşya ile aynı veya benzer olduğu belirlenen
eşyanın satış koşulları,
- aynı olmalı, veya;
- satış fiyatını etkilememiş
olduğu belirlenmeli veya;
- farklı koşula rağmen satış
fiyatında objektif bir düzeltme yapılabilmelidir.
Diğer taraftan, beyan edilen eşya
kıymetinin aynı veya benzer eşya kıymetlerine göre düşük olmasının başka
sebepleri de olabilir. Örneğin, beyan edilen eşya kıymetinde damping yapılmış
olabilir.
Buraya kadar belirtilen tüm
hususlar göz önünde bulundurularak, bu eşyaların birbirinin aynı veya benzer
olup olmadığı belirlenir. Ancak buradan, aynı veya benzer eşya kıymetlerinin
yüksek ve beyan edilen eşyanın aynı veya benzer olduğunun belirlenmesi halinde,
satış bedeli yöntemi terk edilerek, izleyen aynı eşyanın satış bedeli yöntemine
geçileceği sonucuna varılmamalıdır.
Bu durumda gümrük kıymeti nasıl belirlenecektir?
Aynı veya benzer eşyanın, beyan
edilen eşyaya uygun olduğu kesin olarak belirlenirse ve ithal eşyasının beyan
edilen kıymetinin gerçeklik ve doğruluğu hususunda tereddüt hasıl olur ise,
yapılacak işlemler aşağıda belirtilmiştir:
İthal eşyasının beyan edilen kıymetin gerçeklik ve doğruluğu hususunda
tereddüt hasıl olması durumunda yapılacak işlemler:
1. Yükümlüden ilave bilgi ve belge istenilmesi:
Gümrük İdaresince, EK-1’de bir
örneği yer alan ve asgari hangi bilgileri içereceği belirtilen yazı beyan
sahibine tebliğ edilir. Bu talep yazısında, istenilen ilave ispatlayıcı
belgeler ve/veya kıymet konusunda açıklanması istenilen hususlar açıkça
belirtilir.
2. Yükümlüye verilecek süre:
Yapılacak tebligatta 45 gün cevap
süresi verilir. Sürenin bitiminden önce beyan sahibince yazılı ve gerekçeli
talepte bulunulması durumunda 45 günü aşmamak kaydıyla ek süre verilir.
3. Kıymet incelemesi sonuçlanmadan eşyanın çekilmek istenmesi:
Eşya gümrüğün denetlemesi altındayken
yükümlü tarafından çekilmek isteniyorsa, Gümrük Yönetmeliği’nin 746 ncı
maddesinde belirtilen koşullarla talep kabul edilir.
4. İlave bilgi-belge talebinin karşılanması ve ibraz edilen
bilgi-belgelerin uygun bulunması:
İbraz edilen bilgi ve belgeler,
kabul edilebilir nitelikte ve beyan edilen kıymetin fiilen ödenen veya ödenecek
fiyat olduğunu kesin olarak ortaya koyuyorsa, gümrük kıymeti satış bedeli
yöntemine göre tespit edilir.
5. İlave bilgi-belge talebinin karşılanmaması:
Süresi içinde ilave bilgi-belge
talebinin karşılanmaması durumunda, beyan edilen gümrük kıymetinin gerçeklik ve
doğruluğunun ispatlanamaması, Gümrük Kanununun 65/1 inci maddesi çerçevesinde
talep edilen bilgilerin sunulmaması ve Kıymet Bildirim Formunun “Taahhütname”
bölümünde belirtilen taahhüde uyulmadığı gerekçeleriyle beyan reddedilerek
Gümrük Yönetmeliği’nin 36 ncı maddesinde belirtilen esaslar çerçevesinde uygun
yönteme göre kıymet tespiti yapılır.
Buna göre eşyanın gümrük kıymeti, mezkur Yönetmeliğin 38 ila 42
nci maddelerde yer alan yöntemlerin sırasıyla uygulanması yoluyla belirlenir.
Söz konusu yöntemler sırasıyla; aynı eşyanın satış bedeli yöntemi, benzer
eşyanın satış bedeli yöntemi, indirgeme yöntemi, hesaplanmış kıymet yöntemi ve
son yöntemdir. Bir yönteme göre belirlenemeyen kıymet için sıra dahilinde olmak
üzere izleyen yönteme geçilir. Eşyanın gümrük kıymeti bir üst maddede yer alan
yöntem hükümlerine göre belirlenebildiği sürece bir alt madde hükümleri
uygulanamaz. Ancak, beyan sahibinin yazılı talebinin gümrük idaresince uygun
bulunması şartıyla, bu yöntemlerden indirgeme yöntemi ile hesaplanmış kıymet
yönteminin uygulama sırası değiştirilebilir.
Ancak, İdarece bu çerçevede kıymet
tespitinin yapılmasından önce söz konusu belgelerin sunulması halinde, bu
belgeler süresi içinde sunulan bilgi-belgeler gibi değerlendirmeye alınır.
6. İbraz edilen bilgi ve belgelerin uygun ve yeterli bulunmaması:
Verilen bilgi ve belgeler kabul
edilebilir nitelikte değil ve/veya fiilen ödenen veya ödenecek fiyatın belirlenmesine
imkan sağlamıyor ya da beyan edilen kıymetin doğruluğunu ispat için yeterli
değil ise; kabul edilmeme veya yeterli bulunmama gerekçeleri açıkça ifade
edilerek beyan reddedilir ve Gümrük Yönetmeliği’nin 36 ncı maddesinde
belirtilen esaslar çerçevesinde uygun yönteme göre kıymet tespiti yapılır. Bu
tespit 5 inci maddenin 2 nci paragrafında belirtilen esaslar çerçevesinde
yerine getirilir.
7. Başmüdürlük bünyesinde veya Başmüdürlükler arası aynı-benzer eşya
kıymeti sorgulaması:
Gerek satış bedeli yöntemine göre
eşya kıymetinin tespit edilememesi nedeniyle aynı veya benzer eşya kıymetlerine
ulaşmak için, gerekse beyan edilen kıymetin doğruluğunun anlaşılması amacıyla,
Gümrük İdarelerince diğer Gümrük İdareleri ve Başmüdürlüklerden kıymet
araştırması yapılabilir.
Aynı veya benzer eşya kıymetlerine ilişkin araştırmalarda öncelikle Gümrük
Veri Ambarı Sistemi (GÜVAS)’nde yer alan Kıymet Veri Tabanı kullanılır.
Araştırmada tespit edilen
beyannameler içerisinde gerekli görülenlere ilişkin fatura bilgileri ve
örneklerinin Başmüdürlükler kanalıyla ilgili idareden talep edilmesi ve konunun
elde edilen bilgiler çerçevesinde ilgili İdarece değerlendirilerek
sonuçlandırılması gerekmektedir.
Bununla birlikte, inceleme
sırasında Veri Tabanında sorgulamanın GTİP bazında yapılabildiği, eşya bazında
kıymet sorgulama imkanının bulunmadığı, homojen bir eşya için kıymet bazında
sorgulama yapılması mümkün iken, bir GTİP’in birden fazla eşyayı içermesi
durumunda, eşyaların kalite, marka ve sair farklılıkları da eşyanın kıymetini
değiştireceğinden, aynı GTİP için farklı kıymetler elde edilmesinin mümkün
olduğu hususu da göz önünde bulundurulmalıdır.
8.Beyanname ekinde yer alan ve talep üzerine ibraz edilen belgelerin
gerçeklik veya doğruluğundan şüphe edilmesi nedeniyle yurt dışı araştırması:
Beyanda bulunan tarafından ibraz
edilen belgelerin gerçeklik ve doğruluğundan şüphelenilmesi durumunda, idarece
“Yurt Dışına Gönderilecek Bilgi Talep Formu” düzenlenerek Başmüdürlüğe
gönderilir. Mezkur formun “II- Bilgi
talebinin nedeni” bölümünde, şüphe nedenleri ile idarece kıymet tespit yöntemlerinin uygulanma
sonuçları ayrıntılı olarak açıkça belirtilir.
Başmüdürlükçe yapılan inceleme
sonucunda, araştırma yapılmasına gerek bulunur ise mütalaasıyla birlikte
Müsteşarlığa (AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü) gönderilir. Aksi halde,
yapılacak işlem gümrük idaresine bildirilir.
Beyana göre hesaplanan vergileri
toplamı 1.000 YTL’yi aşmayan eşya için yurt dışından bilgi talebinde
bulunulmaz. Ancak, araştırma konusu eşyanın birden fazla beyanname ile ithal
edildiği durumlarda, hesaplamada bunlar toplu olarak dikkate alınır.
9.Yurt Dışı Araştırması sonucuna göre yapılacak işlem:
Yurt Dışı Araştırması sonucunda;
- Yükümlü tarafından beyan edilen kıymetin
gerçek ve doğru olduğu tespit edilirse, bu çerçevede gerekli işlemler yapılır.
- Alınan yanıtta ilgili ülke tarafından
talebin karşılanamayacağı ya da bilgi bulunamadığı bildirilmiş ise, gümrük
idaresinde mevcut verilere göre değerlendirme yapılır.
- Beyan edilen kıymetin gerçek veya doğru
olmadığı tespit edilir ise, ilgilendirdiği yönüyle 4458 sayılı Gümrük Kanunu,
4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ve Türk Ceza Kanunu hükümleri
çerçevesinde gerekli adli ve idari işlemler yapılarak sonucundan ilgili belge
fotokopileri ile birlikte Müsteşarlığımıza (Gümrükler Genel Müdürlüğü) bilgi
verilir.
Beyana göre
yapılan vergi tahakkukları ile İdarece tahakkuk ettirilen vergiler arasındaki
farkın, yükümlüsünce Gümrük Yönetmeliği’nin 746 ncı maddesinde belirtildiği
şekilde teminata bağlanarak eşyanın çekilmesi veya referans/veri kıymetler göz
önünde bulundurularak teminat alınması durumlarında, talepte bulunulduğu tarihten
itibaren bir yıl içerisinde Yurt Dışı Araştırmasının sonuçlanmaması halinde,
gümrük idaresinde mevcut verilere göre değerlendirme yapılır ve işlem
sonuçlandırılır. Bu süreden sonra alınan cevaplar çerçevesinde vergi farkı
ortaya çıkan hallerde, gerekli işlemler yerine getirilir.
Gerek yurt dışı
araştırması sonucunda talebin karşılanamayacağının veya bilgi bulunmadığının
bildirilmesi, gerekse bir yıllık sürenin geçmesi nedeniyle mevcut verilere göre
değerlendirme yapılacak olması durumlarında; öncelikle beyanın kabul edilip
edilmeyeceği hususunda bir değerlendirme yapılır. Bu değerlendirmede;
yükümlüden temin edilmiş olan bilgi ve belgeler (beyanname ve ekleri ile varsa
ilave bilgi-belgeler), Müsteşarlıktan bildirilen veriler, varsa benzer konulara
ilişkin denetim raporları, ithal tarihinden sonraki süreç de dahil olmak üzere
aynı ve benzer eşya ithalatlarında tespit edilen kıymetler, GÜVAS’tan temin
edilen bilgiler gibi konuya ilişkin tüm bilgiler dikkate alınır.
Yapılan
değerlendirme sonucunda beyanın kabul edilmesi gerektiği sonucuna varılırsa,
işlemler buna göre sonuçlandırılır.
Aksi durumda ise gümrük kıymeti,
5 inci maddenin 2 nci paragrafında belirtilen esaslar çerçevesinde belirlenir.
10.Uygulama
Bu genelgenin uygulanmasına
ilişkin olarak EK-2’de örnek olaylara yer verilmiş olup, karşılaşılacak
durumların değerlendirilmesinde yönlendirici mahiyette dikkate alınması
gerekmektedir.
11. Yürürlükten kaldırılan Genelgeler
İlgide kayıtlı Genelgeler
yürürlükten kaldırılmıştır.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
Müsteşar
EKLER:
1- Tebligat Örneği
2- Örnek Olaylar
EK-1
Sayı :
Konu:
..../...../200…
.........................................
.........................................
......................
............................................................
Müdürlüğü’nde adınıza tescilli ..../..../200… tarih ve .................sayılı
serbest dolaşıma giriş beyannamesi muhteviyatı eşyanın kıymet yönünden kontrolü
neticesinde;
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................tespit
edilmiştir.
Bu durumda, söz konusu beyanname
muhteviyatı eşyalarla ilgili beyan edilen kıymetin gümrük kıymeti olarak kabul
edilmesi hususunda tereddüde düşülmüştür.
Açıklanan nedenlerle, bu
yazımızın tebliği tarihinden itibaren 45 gün içinde aşağıda belirtilen ek bilgi
ya da belgelerin gönderilmesi veya söz konusu belgelerle birlikte başvurulması
halinde, kıymet hususu yeniden incelenecektir (sürenin bitiminden önce
yazılı ve gerekçeli olarak ek süre talebinde bulunulabilir). Aksi halde mevcut bilgi ve belgelere göre değerlendirme
yapılacaktır.
Gümrük kıymetinin tespiti
sırasında geçecek sürenin beklenilmek istenilmemesi halinde Gümrük
Yönetmeliğinin 746 ncı maddesine göre işlem yapılması mümkündür.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
İmza
(İdare Amiri)
İstenilen Bilgi ve Belgeler:
EK-2
ÖRNEK 1
İşlem
Yükümlü (A), serbest dolaşıma
giriş rejimine tabi tutmak istediği ithal eşyasını, faturasına uygun olarak CIF
100 $ birim kıymet üzerinden beyan etmiştir.
Gümrük İdaresince yapılan
inceleme sonucunda, aynı eşyanın gümrük idarelerinden yakın tarihlerde muhtelif
beyannamelerle CIF 110 $ birim kıymet üzerinden ithalatının yapıldığı tespit
edilmiştir.
Gümrük idaresince yapılacak işlem
Yükümlüye muhatap bir yazı ile
(örnek EK-1), söz konusu eşyasının idarelerinden yakın tarihlerde muhtelif
beyannamelerle CIF 110 $ birim kıymet üzerinden ithalatının yapıldığı, bu
nedenle beyan edilen kıymetin gümrük kıymeti olarak kabulü konusunda tereddüt
hasıl olduğu belirtilerek, mezkur fiyat düşüklüğünün gerekçelerinin
bildirilmesi istenir. (Yükümlüden talep edilecek bilgi ve belgelerin niteliği
olayın özelliğine göre gümrük idaresince belirlenir)
Bu aşamada yükümlü tarafından
talep edilmesi halinde, Gümrük Yönetmeliğinin 746 ncı maddesinde belirtilen
koşullarla eşyanın gümrükten çekilmesine izin verilir.
Durum 1:
Yükümlü, verilen süre içerisinde
gümrük idaresine sunduğu dilekçesinde, söz konusu düşüklüğün satıcı tarafından
uygulanan miktar iskontosundan kaynaklandığını belirtmiş, satıcının uyguladığı
fiyat şablonuna ilişkin belgeleri sunmuş ve yapılan satış sözleşmesinin onaylı
örneğini eklemiştir. Gümrük idaresi yaptığı inceleme sonucunda belgelerin birbiriyle
tutarlı, uygun ve beyanı destekler nitelikte olduğunu tespit etmiştir. Bu
durumda beyan kabul edilir.
Durum 2:
Yükümlü süresi içinde herhangi
bir bilgi-belge sunmamış ve süre uzatımı da talep etmemiştir. Bu durumda, beyan
reddedilerek Gümrük Yönetmeliğinin 38 ilâ 42 nci maddeleri çerçevesinde göre
işlem yapılır.
Durum 3:
Yükümlü tarafından onaylı fatura
örneği sunulmakla beraber düşüklüğün nedeni konusunda hiçbir açıklama
yapılmamıştır.
Bu durumda, söz konusu düşüklüğün
mevzuat çerçevesinde kıymete dahil edilmemesi gereken bir unsurdan kaynaklanıp
kaynaklanmadığı bilinemediğinden beyan tevsik edilmemiş sayılır ve 2 nci
durumdaki gibi işlem yapılır.
ÖRNEK 2
İşlem
Yükümlü (B), serbest dolaşıma giriş
rejimine tabi tutmak istediği ithal eşyasını, faturasına uygun olarak CIF 100 $
birim kıymet üzerinden beyan etmiştir.
Gümrük İdaresince yapılan
inceleme sonucunda, aynı eşyanın gümrük idarelerinden yakın tarihlerde muhtelif
beyannamelerle CIF 110 $ birim kıymet üzerinden ithalatının yapıldığı tespit
edilmiştir. Ayrıca, fatura üzerinde yapılan incelemede belge üzerinde yer alan
bazı ibare ve emareler nedeniyle, belgenin mahallinde düzenlenen gerçek belge
olduğu hususunda tereddüt hasıl olmuştur.
Gümrük idaresince yapılacak işlem
Yükümlüye muhatap bir yazı ile
(örnek EK-1), kıymet düşüklüğüne ilişkin hususlar belirtilir ve düşüklüğün
izahı ve onaylı belge ibrazı istenir. Ayrıca, 8 numaralı bentte açıklanan
şekilde yurt dışı araştırması talep edilir. Talep halinde Gümrük Yönetmeliğinin
746 ncı maddesinde belirtilen koşullarla eşyanın gümrükten çekilmesine izin
verilir.
Yükümlü tarafından düşüklüğün
izahı ve onaylı belge ibrazı durumunda, belgeler kabul edilebilir nitelikte ise
işlemler sonuçlandırılır.
Yurt dışı araştırmasında, farklı
bir sonuç elde edilmesi durumunda bu sonuca göre gerekli adli ve idari
işlemlere tevessül edilir.
ÖRNEK 3
İşlem
Yükümlü (C), serbest dolaşıma
giriş rejimine tabi tutmak istediği ithal eşyasını, faturasına uygun olarak CIF
100 $ birim kıymet üzerinden beyan etmiştir.
Gümrük İdaresince yapılan
inceleme sonucunda, söz konusu eşya ile ilgili olarak Gümrük Müsteşarlığınca
bir tasarruflu yazı ile, eşya kıymetinin 110 $ birim Kıymet düzeyinde bulunduğu
ve bu hususun veri olarak göz önünde bulundurulması gerektiğinin bildirildiği
anlaşılmıştır.
Gümrük idaresince yapılacak işlem
Yükümlüye muhatap bir yazı ile
(örnek EK-1), kıymet düşüklüğüne ilişkin hususlar belirtilir ve düşüklüğün
izahı ile onaylı belge ibrazı istenir. Talep halinde Gümrük Yönetmeliğinin 746
ncı maddesinde belirtilen koşullarla eşyanın gümrükten çekilmesine izin
verilir. İstenilen belgelerin sunulması ve düşüklüğün izahı durumunda işlem
sonuçlandırılır.
Veri olarak göz önüne alınan
bilgi haricinde şüphe gerektiren bir durum yok ise ve makul sayılabilecek bir
düşüklük söz konusu ise, yurt dışı araştırmasına gidilmeyebilir.
Böyle durumlarda, konu bir bütün
olarak değerlendirilerek yapılacak işlem konusunda karar verilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder